2012. május 8.

A spanyolországi
Carlos Ill Institute of Health feltárta, hogy a menopauzás nők a táplálkozással nem képesek elegendő mennyiségű D-vitamint juttatni a szervezetükbe. Ez pedig hozzájárul egy sor egészséget veszélyeztető probléma kialakulásához, mint pl. a hasi elhízás, a cukorbetegség, a csontritkulás, a szív- és érrendszeri betegségek, és néhány daganatos betegség.
Menopauza idején a hölgyek stresszesebbek lehetnek az átlagnál, mint fizikailag, mind pedig lelkileg megviseli őket ez az időszak. Az ilyenkor végbemenő metabolikus változások gyengítik az immunrendszerüket, így kevésbé védettek a hölgyeket a fenti egészségügyi problémákól. Emiatt az egészséges táplálkozás válhat a nők legjobb szövetségesévé az új kihívások leküzdésében. Ha fel akarják vértezni magukat a különféle egészségügyi problémákkal szemben, mindenképp megéri némi figyelmet szentelni az egészségesebb életmódnak.
“A menopauza által bekövetkező biológiai és élettani változásokkal együtt az egészségügyi problémák kockázata is megnő a nőknél. Náluk az étrend különösen fontos szerepet játszik, a kockázati tényezők csökkentésében.” - mondta dr. Marina Pollan, az egyik spanyolországi kutató.
Alapos elemzésnek vetették alá a pre- és posztmenopauzás nők étkezési szokásait, hogy megtudják, miként befolyásolják az egyes tápanyagok a lehetséges egészségügyi komplikációkat.
A spanyol vizsgálatban összesen 3574 nő vett részt, akik 45 és 68 év közöttiek voltak. 10 hónapon keresztül figyelték meg őket, 2007 októberétől 2008 júliusáig. A hölgyeket több spanyol városból választották ki, hogy különböző szegmensekből képviseljék a teljes lakosságot, és így pontosabb képet kapjanak a kutatók. Az élelmiszer-gyakorisági (étkezési szokásaikat felmérő) kérdőívek alapján a kutatók megállapították, hogy a vizsgálatban részt vevő nők az E- és D-vitaminok kivételével minden vitaminból elegendő mennyiséget fogyasztanak. A megvizsgált nők 29%-a elhízott, és 42%-a túlsúlyos volt.
“A diéta, ami kevés zsírt és fehérjét tartalmaz, viszont zöldségekben, magokban és szénhidrát-gazdag ételekben bővelkedik, elsimítja az energiaegyensúlyt és korrigálja a D- és E-vitamin szintet.” - magyarázta a tudományos csapat.
Bár a d-vitamin beszerezhető állati eredetű élelmiszerekból (mint pl. bio nyers tej, hal és tojás sárgája), vannak nem állati eredetű d-vitamin források is, amiket vegánok is használhatnak, és segítségükkel javíthatják táplálkozásuk minőségét. Ezek közé tartozik a gomba, illetve a napfény is. A napfény a legegyszerűbb és legtermészetesebb módja a d-vitamin pótlásnak, hiszen szervezetünk napsütés hatására saját maga előállítja a szükséges mennyiségű vitamint. A gomba is kiváló, hiszen 100%-ban nyers és vegán forrása a d-vitaminnak. Egy csésze szeletelt gomba már több mint fele az ajánlott napi bevitelnek.
Ezért azok a hölgyeknek, akik elegendő időt töltenek a szabadban, és így megfelelő mennyiségű napfény éri a bőrüket, nem szükséges kiegészítőkkel pótolniuk a d-vitamint. Az eltérő szokások miatt nehéz lenne egységes ajánlást tenni arra vonatkozóan, hogy mennyi d-vitamint kell fogyasztani, hiszen különbözőek az igények. Napi kb. 5 mikrogrammra mindenkinek szüksége van. Az őszi-téli napsütés-mentes időszakban fokozottan figyelni kell rá, ilyenkor mindenképp érdemes kiegészítőkkel pótolni, hogy elkerüljük a betegségeket.
Egy másik tanulmányban, ami a Gynecological Endocrinology Journal c. újságban jelent meg, szintén felfedték a hormonális és metabolikus változások, illetve a testsúly közötti kapcsolatot, amelyek a klimaxszal együtt járnak. A kutatás során rájöttek, hogy egy megfelelő diéta (táplálkozás) segítségével a nők képesek átvenni az irányítást testi változásaik felett, és némi odafigyeléssel könnyedén megakadályozhatják a hasi elhízást, illetve a csontszövet-veszteséget.
Utóbbi azért lényeges, hiszen d-vitamin hiányában a kalcium nem képes beépülni a csontokba, és így nagyobb a csontritkulás kialakulásának veszélye, a csontok porózussá és törékennyé válnak.
A d-vitamin hiánynak számos más negatív hatása is érzékelhető. Felnőtteknél gyakori, hogy csontritkulást, illetve fogproblémákat okoz. Ezen vitamin hiányával hasmenés, álmatlanság, idegesség és izomrángás járhat. A D-vitamin-hiányban szenvedő terhes nőben csontlágyulás alakulhat ki. Mivel az anyatej nem tartalmaz jelentős mennyiségű D-vitamint, ezért a csecsemőknél figyelni kell arra, hogy rendszeresen napfény érje a bőrüket, vagy a vitamin pótlása szükséges. Idős emberek napfény hatására már kevesebb D-vitamint termelnek, ezért fokozott a hiánybetegség kialakulásának kockázata. Náluk különösen figyelni kell a rendszeres pótlásra.