|
A multivitaminok biológiailag fiatalítanak
2013. április 26.
 Az öregedés egy normális és szükséges folyamat akár a sejtek szintjén, akár a test szintjén, amit ezek a sejtek építenek fel. A sejtek az osztódásuk során egy majdnem tökéletes módszert alkalmaznak az öregedés folyamatának vezérlésére. Minden sejt DNS láncának végén megtalálható egy rövid szakasz, ami a gének szempontjából értéktelen, de minden sejtosztódás során leszakad róla egy darab és rövidül. Hogy ezt hányszor képes egy sejt megcsinálni, az ennek a „vágható” szakasznak a hosszától függ. Amikor ez elfogy, a rövidülés a sejt értékes szakaszait is érinti, és mindössze pár osztódás után a sejt elhal. Ez a hirtelen gyors öregedés hátterében álló ok.
A neves szaklapban (American Journal of Clinical Nutrition) korábban megjelent tanulmány szerint a kutatók azt találták, hogy a napi rendszerességgel multivitamint fogyasztók telomerének hossza átlagosan 5,1%- al volt nagyobb, mint azoké, akik nem szednek rendszeresen multivitamin kiegészítést.
A tényleges eredmények:
A kutatók összesen 586 nőt és táplálkozási szokásaikat vizsgálták. Mindannyian 35 és 74 éves kor között voltak. A telomer hosszának meghatározása után egy 146 kérdésből álló kérdőívvel teljesen feltérké- pezték az étkezési szokásaikat. Az első, ami szembetűnő volt, az 5,1%-os telomer hossztöbblet a naponta multivitamint fogyasztók körében.
A kutatók megpróbálták meghatározni az egyéb ételek vitamintartalmát is figyelembe véve, hogy melyik vitaminok felelősek az eredményért.
„Bár a kapott eredmények még koránt sem kielégítőek és további mérésekre lesz szükségünk, de most úgy tűnik, hogy a C-vitamin és az E-vitamin fogyasztásának van közvetlen hatása a telomer hosszára.” - írták a cikkben.
Lehet-e örökké élni?
Igény az volna rá, és ha végiggondoljuk a fenti folyamatot, azt mindjárt láthatjuk, hogy a telomer hosszának állandó „visszapótlásával” elvileg ez elérhető lenne a sejtek szintjén. Az már más kérdés, hogy van-e ennek értelme és milyen módon befolyásolná ez a Föld és az emberiség egészsének sorsát. Egy biztos: ha meg lehet hosszabbítani egy egyébként boldog és eredményes életet akár 5%-kal, azzal érdemes foglalkozni.
|