|
A k2-vitamin a kulcs a csontok egészségéért
2012. május 8.
 Az oszteoblaszt sejtek állítják elő k-vitamin jelenlétében az oszteokalcin nevű fehérjét. Ez a fehérje képes kapcsolni a kalciumot a csontmátrixhoz és felelős az egészséges csontok felépüléséért. Addig, amíg a csontok épülése (abszorpció) intenzívebb mint a csontok lebontása (reszorpció), nincs baj, az egészséges csontépítés kontroll alatt van.
Az oszteokalcin egy k-vitamin függő fehérje. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő működéséhez k2-vitaminra van szüksége. A hosszú távon fennálló k-vitamin hiány kalcium vesztéshez és a csont minőségének romlásához vezet. Azon népeknek, akik nagyobb mennyiségben fogyasztanak k2-vitamint tartalmazó ételeket, erősebb és egészségesebb a csontozatuk. Sajnos az általunk is fogyasztott nyugati diéták nem tartalmaznak elegendő k2-vitamint és ennek köszönhetően a populáció nagyobbik része hiányt szenved ebből a tápanyagból.
Egészséges csontok a k2-vitaminnal
Számos publikáció jelent meg, ami a k-vitamin és a csontegészség kapcsolatát vizsgálta. Egy nemrég kiadott kutatás egy rövid áttekintést ad egy 2003-ban Európában széles körben végzett vizsgálatról, amiben kimutatták, hogy az étrendkiegészítőként adott k2-vitamin javított a csontok egészségén és hozzájárul az ásványianyag tartalom megőrzéséhez. A három éven át tartó vizsgálatban a résztvevőket két csoportra osztották. A kontroll csoport nem kapott, míg a tesztcsoport k2-vitamin kiegészítést kapott napi rendszerességgel. A tanulmány nagyon jól kimutatta a k2-vitamin csontmegőrző tulajdonságát.
Egy 2001-es tanulmányban Dr. Kaneki és munkatársai felvetették, hogy a japánok natto fogyasztása és az ebből származó K2-vitamin ellátottságuk hozzájárul a szigetországban köztudottan alacsony combnyaktörési arányhoz. Ezt a feltételezést erősítette meg 2006-ban Dr. Ikeda által vezetett kutatás, amibe 944 nőt vontak be 20 és 79 éves kor között. A három éves megfigyelés során azt találták, hogy a natto tartalmú étrend hozzájárult a csontsűrűség megóvásához.
2008-ban pedig a European Journal of Epidemiology című európai szaklapban publikálta Dr. Yaegashi, hogy azt találták, hogy a k-vitamin ellátottság védelmet jelent a combnyaktöréssel szemben. Ebben a tanulmányban nem csupán a k-vitamint, hanem a kalcium, a magnézium, a cink és a d-vitamin fontosságát is ki tudták mutatni. Mindazonáltal a természetes nattoból származó k2-vitamint azonosították a kulcs összetevőként.
Dr. Schurgers és társai által a Blood című szaklapban publikált kísérlet szerint a természetes natto alapú k2-vitamin sokkal hatásosabb, mint a k1-vitamin készítmények. Az írásban a nagyobb bio-aktivitást jelölték meg okként.
Forrás: naturhirek.hu
|